Stress

Lions Børnehus har en stress politik, som skal medvirke til forebyggelse af stress. Den skal medvirke til at fastholde medarbejder, samt hindre udstødelse af den enkelte medarbejder.

Mål

  • At drage omsorg for medarbejderne.
  • At sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.
  • At den enkelte medarbejder og ledelsen gensidigt er forpligtede til at kortlægge og nedbringe risikoen for stress på arbejdspladsen.

Hvem kan blive stresset?

Vi kan alle blive stresset – nogle hyppigere end andre. Det afhænger af, hvilke krav der stilles til os, samt hvilke ressourcer vi har til at klare kravene med.

Ressourcerne i vores arbejde – og i vores liv som helhed.

  • Mennesker der stiller store krav til sig selv.
  • Lader man sig gå på af bagateller og bliver irriteret  over småting, bliver man lettere stresset.
  • Hvis man præsterer, for at blive holdt af.
  • Hvis man føler, at en større opgave er en belastning, frem for en udfordring.
  • Hvis der er for mange forandringer – for mange ting at forholde sig til.
  • Hvis man engagerer sig i for mange ting.

Stress reaktioner

Nogle af de mest forekommende stress reaktioner er:

  • Du bliver lettere irriteret.
  • Du laver fejl, som du normalt ikke laver.
  • Du glemmer ting.
  • Du har mindre energi end normalt.
  • Du har ikke lyst til noget mere.
  • Du har sværere ved at falde i søvn.
  • Du vågner flere gange om natten.
  • Dine tanker kredser om problemer, i stedet for løsninger.
  • Du har hyppigere hovedpine eller mavepine.
  • Du bliver tit misforstået. 

Gode råd

Gode råd og tips til hvad du selv kan gøre i hverdagen for at bevare en god og mindre stresset arbejdsplads:

  • Skriv lister over de ting, du vil have udført hver dag – og overhold dem!
  • Gør om muligt en ting af gangen. Streg efterhånden ud på listen. Du får bedre overblik og fokus på det vigtigste.
  • Del en stor arbejdsopgave op i småbidder, så bliver den mere overskuelig.
  • Hold ”frikvarter”. Sørg for at holde pause, hvor du laver nøjagtig det, der passer dig.
  • Fokuser på det positive, i hverdagen og på din arbejdsplads, frem for det negative.
  • Stop de negative kolleger. De dræner Jer alle for energi. Hvis de får for meget plads, smitter Deres negativitet.
  • Le dig glad. Humor er fabelagtig antistresser. Lav en regel om, at I skal grine sammen mindst en gang om dagen.
  • Løs uløste konflikter.
  • Gå direkte til den det vedrører.
  • TÆNK POSITIVT !

Hver morgen bør du sige til dig selv:

  • Du skal huske, at de andre regner med dig.
  • Der er mange der holder af dig og er afhængig af dig.
  • Du hører sammen med nogen.
  • Du kan klare dine opgaver bedre i dag.
  • Du føler dig i fin form.
  • I dag vil jeg gøre mit bedste.
  • Det bliver en god dag!
  • Livet er herligt!